Техніка безпеки

Затверджено: наказом директора навчального закладу від «___» _______ 201__ р. № ____
Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу
І. Загальні відомості про навчальний заклад, його структуру (кабінети, майстерні, спортзал тощо). Види та джерела небезпеки в навчальних приміщеннях, на спортивних майданчиках, навчально-дослідних ділянках тощо.Інструкція з безпеки життєдіяльності розроблена відповідно до «Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу», затвердженого наказом МОіН України від 01.08.2001 № 563.Загальні відомості про навчальний заклад (де знаходиться, адреса, кількість поверхів, навчальних кабінетів, профілі навчання у закладі) ____________________________________________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .У навчальному закладі для учасників начально-виховного процесу встановлений п'тиденний (шестиденний) робочий тиждень з двома (одним) вихідними днями.Час початку та закінчення занять встановлюється у відповідності з навчальним розкладом уроків і затверджується директором. Початок навчально-виховного процесу починаєтьсяо __ год ___ хв. Усі учні повинні приходити за 10 хвилин до початку навчально-виховного процесу.Обов'язковим у роботі з охорони праці у школі є навчання та інструктування про безпечні методи праці та навчання учнів. Проведення інструктажів та перевірка знань з питань техніки безпеки (охорони праці) здійснюється у межах навчальної програми і оформляється відповідно у журналі інструктажу. Перед початком навчальних занять один раз на рік, а також при зарахуванні або оформленні до закладу освіти вихованця, учня проводиться вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності та фіксується у класних журналах. Учні та вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з9-го класу. Виконання вимог правил з техніки безпеки учнями є обов'язковим у роботі, спрямованій на організацію безпечних та здорових умов праці учнів, під час проведення занять у навчальних кабінетах, кабінетах підвищеного ризику - майстерні (знаходиться на ___ поверсі, біля ______________), спортивному залі (знаходиться на __ поверсі, біля ___________________), кабінетах: хімії (знаходиться на __ поверсі, біля ______________), фізики (знаходиться на __ поверсі, біля____________), біології (знаходиться на __ поверсі, біля____________), інформатики (знаходиться на __ поверсі, біля ______________). Усі кабінети підвищеного ризику, спортивний майданчик, навчально-дослідна ділянка є об'єктами небезпеки, тому необхідно дотримуватися Правил безпеки під час роботи та бути одягненим у відповідний одяг. У кабінетах фізики та хімії учням забороняється працювати із реактивами, електричними та іншими нагрівальними приладами без дозволу вчителя, керівника. Забороняється використовувати електроприлади з пошкодженою ізоляцією, зберігати біля них легкозаймисті рідини, обгортати папером або тканиною електричні лампи, заклеювати ділянки електропроводки легкозаймистою тканиною, папером; працювати на несправному обладнанні. Під час практичних та лабораторних занять у кабінетах підвищеного ризику виконувати лише ту роботу, з якої пройдено інструктаж, чітко дотримуючись вимог інструкції з охорони праці. У хімічній лабораторії при виявленні запаху газу повідомити вчителя.Відповідно до графіка у навчальному закладі проводяться щорічні поглиблені медичні огляди школярів.Для підлітків віком 16-17 років встановлені такі граничні норми переміщення та підіймання вручну важких речей: для юнаків - 12,6кг; для дівчат - 6,3кг.ІІ. Загальні правила поведінки під час навчально-виховного процесуБезпека життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу в закладі ґрунтується на свідомому і сумлінному виконанні правил. Основні види життєдіяльності в закладі освіти - це праця, навчання, гра, творчість. Під час знаходження в навчальному закладі потрібно усвідомлювати наслідки своїх дій, щоб не створити небезпечну ситуацію, виробивши відчуття особистої безпеки та безпеки оточуючих; розуміти те, що безпека, перш за все, залежить від кожної людини, її ставлення до навколишнього середовища та інших людей.Усі учасники навчально-виховного процесу при зарахуванні до закладу освіти і в процесі здобуття освіти проходять інструктаж (навчання) з питань безпеки життєдіяльності, надання першої допомоги потерпілим від нещасних випадків, правильних дій при виникненні надзвичайної ситуації, правил дорожнього руху.Учні, вихованці закладу освіти зобов'язані:

  • виконувати вимоги з безпеки життєдіяльності, передбачені відповідними правилами та інструкціями, дотримуватися дисципліни, навчатися сумлінно;· берегти обладнання, інвентар, матеріали, навчальні посібники тощо, бережливо ставитися до майна школи;· сумлінно дотримуватись правил особистої гігієни і санітарних норм на місці праці;· виконувати лише ту роботу, яку доручив учитель, керівник;· не входити до навчального кабінету без дозволу вчителя;· не підходити до відкритих вікон, починаючи з ІІ поверху;· не бігати в класах, коридорах навчального закладу під час навчально-виховного процесу;· не підходити близько до внутрішніх балконів та не перехилятися через них, не спускатися перилами сходів;· не допускати грубощів, образ, застосування протиправних дій у вирішенні конфліктних ситуацій до оточуючих;· не приносити до школи небезпечні предмети (ріжучі, колючі, вибухові, вогненебезпечні, газові балончики, петарди та інше);· не палити;· під час проведення уроків не покидати навчальний кабінет;· не виносити зі школи матеріальні цінності;· співпрацювати з адміністрацією навчального закладу щодо створення безпечних умов для навчання (повідомляти про всі недоліки, які можуть призвести до небезпеки життєдіяльності під час навчально-виховного процесу.

ІІІ. Вимоги пожежної безпеки в навчальному закладі. Правила поведінки під час пожежі в навчальному закладіІнструкція визначає організаційні і технічні заходи з пожежної профілактики з метою недопущення розповсюдження пожежі на випадок її виникнення. Кожен учень, вихованець навчального закладу зобов'язаний знати і точно виконувати правила пожежної безпеки, а при виникненні пожежі, заспокоївшись, виконувати вимоги інструкції та вказівки дорослих щодо виходу у небезпечне місце від вогню. У приміщеннях та на території закладу освіти забороняється палити і розкидати запалені сірники, застосовувати в приміщеннях відкритий вогонь (паяльні лампи, факели тощо). На території навчального закладу не дозволяється розкладання вогнищ, спалювання сміття, відходів, пакувальних матеріалів.Постійно утримувати своє робоче місце в чистоті. Використовувати пожежні рукавиці, пожежний інвентар та інструменти тільки за призначенням. Не використовувати у приміщеннях електрокип'ятильники, чайники та інше (окрім місць, спеціально відведених і обладнаних для цього), не залишати без нагляду ввімкнені в електромережу кондиціонери, комп'ютери, радіоприймачі тощо.Під час експлуатації електроустановок не дозволяється:· використовувати кабелі і проводи із пошкодженою ізоляцією або такою, що втратила захисні властивості;· залишати під напругою електричні проводи і кабелі з неізольованими кінцями;· переносити ввімкнені прилади та ремонтувати обладнання, яке знаходиться під напругою; залишати без догляду ввімкнені в електромережу нагрівальні прилади, обладнання;· користуватися пошкодженими (несправними) розетками;· зв'язувати і скручувати електропроводи;· застосовувати саморобні подовжувачі, які не відповідають вимогам ПУЕ щодо переносних електропроводів.Черговим вчителям та учням після закінчення навчально-виховного процесу зачинити вікна, відключити освітлення, електроживлення приладів та обладнання (за винятком чергового освітлення та електрообладнання, яке за вимогами технології повинно працювати цілодобово).Оглянути приміщення, переконатися у відсутності порушень, що можуть призвести до пожежі, і тільки після цього замкнути двері. У разі виявлення порушень доповісти керівнику навчального закладу.Кожен учасник навчально-виховного процесу, який виявив пожежу або її ознаки, зобов'язаний: негайно повідомити про це за тел.01 до пожежної частини; задіяти систему оповіщення людей про пожежу; почувши сигнал сповіщення про пожежу, розпочати евакуацію з будівлі до безпечного місця згідно з планом евакуації. Забороняється використовувати пожежний інвентар та обладнання для потреб, не пов'язаних із пожежегасінням.Правила поведінки під час пожежі в навчальному закладі у випадку, коли поруч з учнем нема дорослої людини:1. Пожежа у твоєму класі, приміщенні навчального закладу, в якому ти знаходишся:· якщо можеш вийти з класу через двері, рятуйся сам і допоможи іншим людям;· якщо вихід перекрито вогнем, але ти знаходишся не вище другого поверху або поряд є дерево чи пожежна драбина, вибирайся з класу через вікно;· під час пожежі не можна ховатися в глухі кути, під парти, шафи, у коморі тощо;· захищай органи дихання і закрий щілини під дверима (краще вологими ганчірками);· подавай сигнали рятувальникам.2. Пожежа в коридорі навчального закладу:· перш ніж визирнути в коридор, торкнися тильною стороною долоні до ручки вхідних дверей. Якщо вона гаряча, не відчиняй, там пожежа;· якщо ручка дверей холодна, визирни в коридор. Якщо там вогонь або багато диму, зачини двері;· якщо диму небагато, але він йде знизу, це означає що пожежа на нижніх поверхах. Не спускайся вниз, зайди в клас, зачини двері, чекай на допомогу рятувальників;· якщо неможливо залишити приміщення і в тебе є мобільний телефон, зателефонуй за номером 101, щоб повідомити про себе. Зачинися у приміщенні з виходом до вікна;· якщо пожежа сталася вище поверхом, попередньо захистивши органи дихання, спускайся вниз сходами.ІV. Безпека дорожнього руху. Поведінка на вулиці, ознайомлення з правилами дорожнього руху.
Учні-вихованці зобов'язані:· вчити на уроках ОБЖ правила дорожнього руху і неухильно дотримуватись їх та інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху;· створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди підприємствам, установам, організаціям, навчальному закладу і громадянам;· виконувати розпорядження органів держнагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух;Пішохід має право:· на переважний перетин проїжджої частини по позначених пішохідних переходах;· за відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя переходити дорогу, вулицю, залізничний переїзд під прямим кутом до краю проїжджої частини на дільниці, де вона добре проглядається в обидві сторони;· вимагати від державних та місцевих органів влади, власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів створення необхідних умов для забезпечення безпеки руху.Учні, вихованці навчального закладу під час знаходження на вулиці за межами навчального закладу зобов'язані:· рухатись по тротуарах, пішохідних або велосипедних доріжках, узбіччях, а в разі їх відсутності - по краю проїжджої частини автомобільної дороги чи вулиці;· перетинати проїжджу частину автомобільної дороги, вулиці по пішохідних переходах, а в разі їх відсутності - на перехрестях по лініях тротуарів та узбіч;· керуватися сигналами регулювальника та світлофора (переходити тільки на зелене світло для пішохода) в місцях, де дорожній рух регулюється;· не затримуватися і не зупинятися без потреби на проїжджій частині автомобільної дороги, вулиці і залізничному переїзді;· не переходити проїжджу частину автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, поза пішохідними переходами за наявності роздільної смуги, а також у місцях, де встановлені пішохідні чи дорожні огородження;· стримуватися від переходу проїжджої частини при наближенні транспортного засобу з включеним проблисковим маячком та спеціальним звуковим сигналом;· не виходити на проїжджу частину із-за нерухомого транспорту або іншої перешкоди, що обмежує видимість, не переконавшись у відсутності транспортних засобів, що наближаються;· молодшим школярам рухатися додому та до школи відповідно до розробленого класоводом безпечного маршруту, який знаходиться в щоденнику учня;· здійснювати посадку в транспортний засіб лише зі спеціального майданчика, а в разі його відсутності - з тротуару чи узбіччя;· здійснювати посадку і висадку лише після повного припинення руху транспортного засобу;· не відволікати увагу водія від керування транспортним засобом (тролейбусом, трамваєм, автобусом, маршрутним таксі);· під час руху на автомобілі, бути пристебнутим поясом безпеки, а на мотоциклі в застебнутому мотошоломі.Учень при користуванні велосипедом без двигуна, має право:· їздити по спеціальних велосипедних доріжках, а в разі їх відсутності - по краю проїжджої частини дороги, вулиці чи узбіччю.Зобов'язаний:· використовувати технічно справний та належним чином обладнаний велосипед;· не перевозити вантажів, що заважають керувати;· не перевозити пасажирів, за винятком дітей віком до семи років на спеціально обладнаному сидінні.VІ. Побутовий травматизм, попередження та дії у разі нещасних випадків у побутіПід нещасними випадками в побуті слід розуміти не пов'язані з навчально-виховним процесом травми, у тому числі отримані внаслідок заподіяних тілесних ушкоджень іншою особою, отруєння, самогубства, опіки, обмороження, утоплення, ураження електричним струмом, блискавкою, травми, отримані внаслідок стихійного лиха, контакту з тваринами тощо, які призвели до ушкодження здоров'я потерпілих.Факт ушкодження здоров'я внаслідок нещасного випадку встановлює і засвідчує лікувально-профілактичний заклад. Документом, який підтверджує ушкодження здоров'я особи, є листок непрацездатності чи довідка з лікувально-профілактичного закладу.Причинами нещасного випадку можуть бути: події, пов'язані з транспортом, у тому числі: вхід, вихід з транспортного засобу, ДТП, пов'язані з дорожньо-будівельною, сільськогосподарською технікою; події, пов'язані з використанням газу в побуті; випадкові падіння потерпілого; випадкова дія механічних сил; дія предметів та деталей, що рухаються, обертаються; ураження електричним струмом; вибухи; вплив екстремальних температур (крім пожеж), що призвів до опіків, теплових ударів та обморожень; пожежа; випадкові отруєння; дія іонізуючого, радіоактивного, електромагнітного випромінювання; самогубство, самопошкодження, голодування, виснаження, утоплення, вбивство; контакти з представниками флори і фауни; техногенне та стихійне лихо, дія сил природи.
Загальні правила електробезпеки:Електробезпека - це система організаційних і технічних заходів і засобів, які забезпечують захист людей від шкідливого впливу електричного струму, електричної дуги, електромагнітного поля і статичної електрики.Електротравма - це травма, викликана впливом електричного струму або електричної дуги.Особливості електротравматизму:

  • організм людини не наділений властивістю, за допомогою якої можна було б визначити наявність електроструму;· електротравма може виникнути без безпосереднього контакту зі струмопровідниками, частинами обладнання ( ураження через електричну дугу крокову напругу тощо);· електричний струм, проходячи через тіло людини, діє не тільки в місцях контактів і на шляху проходження через організм, а й на центральну нервову систему, що спричиняє ураження внутрішніх органів (порушення нормальної діяльності серця, зупинку дихання тощо)

Основні вимоги, яких потрібно дотримуватись при користуванні електроенергією:захист від коротких замикань (автомати, пробкові запобіжники) у електропроводці повинен бути завжди справним. Заміна заводських запобіжників, навіть тимчасово, усілякими металевими провідниками («жучками») може стати причиною нещасного випадку чи пожежі. Основною умовою безпечного використання електроенергії у приміщеннях є справний стан ізоляції електропроводів, електроприладів і апаратів, електричних щитків, вимикачів, штепсельних розеток, лампових патронів і світильників, а також електрошнурів, з допомогою яких умикають в електромережу електроприлади, тому необхідно слідкувати за станом ізоляції, забезпечувати своєчасний ремонт.Щоб уникнути пошкодження ізоляції, забороняється: підвішувати електропровід на цвяхах, металевих і дерев'яних предметах; перекручувати проводи; закладати провід і шнури за газові і водопровідні труби, за батареї опалення; витягати за шнур вилку з розетки. У будинках, де електропроводка зроблена закритим способом під штукатуркою, забивання цвяхів у довільні місця стіни, а також пробивання отворів може призвести до пошкодження схованої електропроводки і ураження електричним струмом. Тому всі подібні роботи треба виконувати, попередньо переконавшись у відсутності в даному місці електропроводки. Освітлювальну арматуру і електролампи небезпечно чистити від забруднення при ввімкненому вимикачі, тобто під напругою, мокрими чи вологими ганчірками. Чистку треба виконувати при вимкненому вимикачі сухою ганчіркою, стоячи на підставці, яка не проводить електроструму. Пошкоджені вимикачі, лампові патрони, штепсельні розетки, електроприлади і апарати заборонено замінювати під напругою.При користуванні переносними приладами, електроінструментами небезпечно одночасно торкатись батареї опалення, водопровідних труб та інших заземлених металевих конструкцій, тому що при пошкодженні ізоляції електричного приладу через тіло людини, яка доторкнулась до названих металевих конструкцій, пройде небезпечний для організму струм.Небезпека ураження електрострумом може виникнути також у таких випадках: при користуванні електроприладами з пошкодженою ізоляцією, електроплитками з відкритою спіраллю; саморобними електропечами, електроводонагрівачами, при заповненні водою електронагрівальних приладів, вже увімкнених в електромережу; при порушенні порядку ввімкнення приладу у електромережу (необхідно електрошнур спочатку підключити до приладу, а потім до мережі, а не навпаки); при застосуванні оголених кінців проводу замість штепсельних вилок. Діти, не усвідомлюючи небезпеки, доторкаються до електроприладів, увімкнених в електромережу, і часто отримують опіки і більш серйозні травми. Особливо обережним треба бути при користуванні електроенергією у вологих приміщеннях, у приміщеннях із земляною, цегляною і бетонною підлогою, які є добрим провідником струму, бо за таких умов небезпека ураження електричним струмом збільшується.Пам'ятка для тих, хто опинився в небезпечній ситуації:

  • оцініть рівень небезпеки. Якщо ситуація загрожує життю, часу на роздуми немає, дійте негайно;· якщо загрози життю немає, спочатку заспокойтеся;· якщо не впораєтеся з ситуацією, складіть план дій і виконуйте його;· якщо потрібна допомога, зверніться до рятувальних служб, родичів, сусідів, випадкових перехожих;· якщо допомога не надходить не втрачайте надії, ситуація може змінитися на краще наступної миті.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати