Методична робота

Застосування інноваційних технологій як засіб формування загальнотрудових умінь у різних дидактичних системах трудового навчання

Актуальність досвіду 

  Навчай так, щоб учні усвідомлювали необхідність знань для життя! Збільшення розумового навантаження на уроках в школі змушує мене замислитися над тим, як підтримати в учнів інтерес до уроків трудового навчання. Адже не секрет, що багато дітей пасують перед труднощами, а іноді і не хочуть докласти певних зусиль для здобуття знань. Сьогодні час диктує, щоб випускники школи були в майбутньому конкурентоспроможними на ринку праці. Для цього школі необхідно не просто озброїти випускника набором знань, а й сформувати такі якості особистості як ініціативність, здатність творчо мислити і знаходити нестандартні рішення. Які ж практичні знання повинні давати уроки трудового навчання? Цілком очевидно, що на уроках трудового навчання учні мають отримати підготовку до трудової діяльності в різних сферах виробництва та домашнього господарювання, отримати загальні відомості про основи виробництва, сучасну техніку, технології, процеси управління, основні групи професій та вимоги професій до людини, залучитися до творчо-інтелектуальних і технологічних робіт, сформувати навички розв'язання творчих практичних завдань. Таким чином, однією з актуальних проблем сьогодення є: «Використання інноваційних технологій на уроках трудового навчання, як засіб формування компетентної особистості».Мета:- шляхом використання інноваційних технологій формувати та розвивати інтелектуальні та творчі якості учнів;- залучення учнів до систематичної творчої, пошукової, експериментальної роботи;- формування активної, компетентної, креативної особистості.
Розвиток пізнавальної активності.В основі всіх перерахованих дій і процесів лежить мислення учнів, яке розуміється як форма розумової діяльності, заснована на глибокому осмисленні, аналізі, синтезі, асоціативному порівнянні, узагальненні та системному конструюванні знань про навколишній світ, спрямована на вирішення поставлених проблем і досягненні істини. Тому в сучасних умовах, в освітній діяльності важливі орієнтація на розвиток пізнавальної активності, самостійності учнів, формування умінь проблемно-пошукової, дослідницької діяльності. Вирішити цю проблему старими традиційними методами неможливо. Як підтримати в учнів інтерес до навчального матеріалу і активізувати їх протягом всього уроку, щоб роль учителя полягала не в тому, як ясніше і яскравіше, ніж у підручнику повідомити необхідну інформацію, а в тому, щоб стати організатором пізнавальної діяльності, де головна дійова особа учень. Вчитель при цьому організовує і управляє навчальною діяльністю. Все це спонукає мене до пошуку адекватних їм педагогічних технологій та використання їх у своїй практиці. Я постійно шукаю шляхи підвищення ефективності навчання, використовую різноманітні способи передачі знань, нестандартні форми впливу на особистість, здатні зацікавити учнів, стимулювати і мотивувати процес пізнання.Введення нових технологій вносить радикальні зміни в систему освіти: раніше її центром був учитель, а тепер - учень. Це дає можливість кожному учневі навчатися в зручному для нього темпі і на тому рівні, який відповідає його здібностям. Робота учнів стає цікавою та ефективною при використанні дослідницьких, проблемних, проектних методів. Такий підхід сприяє розвитку мислення, дозволяє виробити навички управління інформаційними потоками, отримати необхідну інформацію. Адже дослідницька діяльність у процесі засвоєння нового матеріалу викликає в учнів певний інтерес до його вивчення і сприяє збудженню розумової активності. Результатам навчання є «відкриття для себе».Проблемністьбазується на протиріччях, що виникають в процесі вивчення навколишніх предметів. Найкращим засобом навчання служить завдання, яке викликає в учнів теоретичне або практичне утруднення, пов'язане з певним протиріччям. Таке завдання можна назвати проблемним. Воно може бути у формі запитання, задачі або практичного завдання. Відомо, що інноваційний процес - це комплексна діяльність по створенню, освоєнню, використанню та розповсюдженню нововведень. Для того, щоб викликати інтерес в учнів до уроків трудового навчання, я, як вчитель , маю шукати нові, цікаві і результативні форми і методи навчання. Під час навчання потрібно використовувати такі методи, при яких: • в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи; • учні стають активними, розкутими, намагаються досягти успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.Відомо, що одним з основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання, яке основане на діалогічному мовленні, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня, при цьому вони - рівноправні, рівнозначні суб'єкти навчання і не відчувається домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. В таких умовах, учні швидше привчаються бути демократичними, сміливо спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обґрунтовані самостійні рішення. На мою думку, мета сучасної школи полягає в тому, щоб виховувати дитину, яка вміє самостійно та творчо працювати і жити.Висвітлення змісту досвіду як системи в діїПлідними виявились у моїй роботі такі види діяльності :- інтелектуальні , дидактичні ігри;- диференційне навчання ;- інтегровані завдання, уроки ;- інтерактивні методи, а саме: "Мозковий штурм" (робота в групах або фронтально зі всім класом)Крок 1. Об'єднайте учнів у групи по 5-7 осіб.Крок 2. Чітко визначте проблему або тему для «Мозкового штурму».Крок 3. Працюйте в колі.Крок 4. Оберіть головуючого (спікера групи), який веде обговорення і заохочує появу нових ідей. Головуючий повинен заохочувати кількість, а не якість ідей.Крок 5. Дайте дітям час на роздуми для того, щоб збільшити появу нових ідей.Використання педагогічних прийомів та методів Методичні прийоми які впливають на формування мотивації при використанні активних методів навчання: - Здивування - початкова фаза розвитку пізнавального інтересу (Чи знаєте ви , що ....). - Фантастична добавка - доповнюється реальна ситуація елементами фантастики. - Відстрочена загадки - загадка відгадується під час роботи над новим матеріалом. - Джерело інформації - використовуються друковані видання, де розміщена інформація щодо теми уроку. - Мозкова атака - колективна творча робота в розв'язанні певної складної проблеми.Методичні прийоми, які використовую при вивченні нового матеріалу:-у ході пояснення нового матеріалу учні не конспектують, а записують питання, що виникають; - у процесі пояснення нового матеріалу учні виписують всі нові поняття;- у процесі пояснення пропоную скласти опорний конспект;-у процесі пояснення нового матеріалу через декілька хвилин задаю цікаві задачі або завдання на розуміння, пояснення та застосування отриманих знань;- до пояснення учні списують з дошки таблицю, яку вони повинні заповнити в процесі пояснення.Методичні прийоми, які використовую для закріплення вивченого матеріалу та перевірки домашнього завдання -«Вірю - не вірю» - Кожне питання починається словами «Чи знаєте ви, що?» - «Так - ні». Загадую, наприклад, назву предмета, учні намагаються знайти відповідь, ставлячи питання. На ці питання відповідаю тільки «так» чи «ні». - Бліц опитування по ланцюжку - учень ставить коротке запитання другому, другий - третьому і т.д.Розвиток якості творчої особистості здійснюють у психологічно повноцінній творчій діяльності та соціальній поведінці. Домінуючі інформаційні види навчальної діяльності, пов'язані з механічною передачею та засвоєнням знань, повинні бути підпорядковані і включені у більш соціальні та особистісно значущі продуктивні творчі види діяльності. До продуктивних творчих видів діяльності можна віднести проектування на уроках трудового навчання, як один із ефективних методів трудового виховання і політехнічної освіти.Метод проектів ― це система навчання, за якої учні здобувають знання в процесі планування і виконання завдань, які поступово ускладнюються. Дієвість цього методу обумовлена тим, що він дозволяє учням вибрати діяльність за своїми інтересами і через справу, яка відповідає їх здібностям, формує ключові компетенції. Виконуючи проекти, школярі освоюють методи творчої діяльності, вчаться самостійно знаходити і аналізувати інформацію, отримувати і використовувати знання з різних галузей, набувати вміння і навички практичної роботи, досвід вирішення реальних завдань. Однією з найважливіших вимог щодо відбору проектів є його творча спрямованість. Під час добору творчих проектів слід враховувати індивідуальні особливості школярів, ступінь їхньої підготовки, вікові та фізіологічні особливості. Важливою вимогою при відборі творчих проектів є їх суспільно корисна чи особиста значущість. Основними критеріями вибору проектів є: - оригінальність - доступність - надійність - технічна досконалість -естетичні перспективи -безпечність -відповідність суспільним потребам - зручність експлуатації -технологічність - матеріаломісткість, вартість та ін.Висновки Отже, розробка та виконання творчих проектів школярами сприяє технологічному навчанню, формуванню технологічної культури кожної підростаючої особистості, що допоможе їй по-іншому дивитися на середовище проживання, більш раціонально використовувати ресурси, примножувати природні скарби і людський потенціал. Відроджуючи проектний метод навчання, при його вмілому використанні можна по-справжньому виявити і розвинути здібності особистості, її потенційні можливості. Необхідність урахування сучасної інноваційної ситуації та майбутніх змін в освітньому середовищі вимагає, на мою думку, переорієнтації дисциплін всіх циклів професійної підготовки (гуманітарного та соціально-економічного, природничо-наукового, професійної і практичної підготовки) на формування випускника вищої школи як суб'єкта інноваційної діяльності.При виконанні проектів учні оформляють пояснювальну записку, одним з розділів якої є дослідницький розділ. Наприклад, учні 6 класу в ході виконання проекту можуть проводити екологічне дослідження, в ході якого роблять висновок про те, чи не принесе експлуатація проектного вироби шкоди навколишньому середовищу. У 7-8 класах учні вибирають різнорівневі математичні, хімічні, фізичні, соціологічні дослідження залежно від теми проекту. А також виконують розрахунок собівартості виробу, що виготовляють. Знання та вміння, набуті учнями на уроках технології, дуже різноманітні і тісно пов'язані з іншими загальноосвітніми предметами - фізикою, хімією, біологією, математикою, історією, літературою та ін . Тому, організовуючи дослідницьку роботу учнів, я використовую міжпредметні зв'язки, враховуючи знання, отримані учнями з інших предметів і спираючись на ці знання. Учні охоче беруть участь у тренінгах за елементами публічного захисту проектів і досліджень, користування експертними анкетами, розробкою критеріїв оцінки. Включення прийомів дослідницької роботи в урок сприяє розвитку творчих здібностей учнів, їх самостійності на всіх етапах пізнавального процесу від постановки цілей і завдань виконання навчального завдання до застосування і використання знань на практиці. На уроках технології така діяльність полягає у формулюванні цілей і завдань майбутнього дослідження, знаходження необхідних знань. На сьогоднішній день інформаційно - комунікаційні технології займають все більше і більше місце в освітньому процесі. Головною перевагою цих технологій є наочність, оскільки велика частка інформації засвоюється за допомогою зорової пам'яті, і вплив на неї дуже важливий в навчанні. Інформаційні технології допомагають зробити процес навчання творчим і орієнтованим на учня. ІКТ використовую на уроках, застосовуючи освітні та навчальні програми, створюю до уроків презентації, використовую мультимедійне обладнання для показу відео з різних тем розділів курсу трудового навчання.
Використання ІКТ на уроках трудового навчання мені дозволяє: зробити процес навчання більш цікавим, яскравим, захоплюючим за рахунок багатства мультимедійних можливостей; ефективно вирішувати проблему наочності навчання; розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів . Помічено, що учні виявляють великий інтерес до теми, коли при поясненні нового матеріалу застосовуються презентації. Навіть пасивні учні з величезним бажанням включаються в роботу. Використовую ІКТ на різних етапах уроку:при актуалізації знань учнів, при поясненні нового матеріалу; при закріпленні, повторенні. Системна робота по використанню мною сучасних педагогічних технологій та їх елементів в освітньому процесі призводить до того, що успішність з трудового навчання в класах 100%, учні беруть активну участь у предметних тижнях, беруть участь в олімпіадах, конкурсах, науково-практичних конференціях з предмета, у слабких учнів знижується поріг тривожності

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати